
Na czym polega rola lidera w zespole?
Skuteczny zespół to nie tylko suma kompetencji jego członków. To również osoba, która wskazuje kierunek, integruje ludzi i usuwa przeszkody. Jakie zadania naprawdę stoją dziś
Spis treści
Wynagrodzenia od dawna były tematem tabu, ale to podejście właśnie się zmienia. Unijna dyrektywa o jawności wynagrodzeń ma na celu wyrównać szanse pracowników i zwiększyć przejrzystość płac w firmach. Dla pracodawców oznacza to dodatkowe obowiązki, które zapewnią identyczne traktowanie pracowników o różnej płci. Od kiedy trzeba się dostosować do nowych przepisów? Jakie konkretne zmiany czekają przedsiębiorców? O tym wszystkim informujemy w naszym artykule.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 roku, znana jako dyrektywa o jawności wynagrodzeń, ma spowodować równość wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet wykonujących taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości.
Dzięki temu ma dojść do zwiększenia przejrzystości wynagrodzeń w przedsiębiorstwach działających na terenie Unii Europejskiej, a to doprowadzi do zmniejszenia luki płacowej. Państwa członkowskie UE są zobowiązane dostosować swoje krajowe przepisy do postanowień tej dyrektywy, aby zapewnić jej skuteczne wdrożenie.
Luka płacowa, czyli różnica w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami na tych samych lub podobnych stanowiskach to najważniejszy wskaźnik nierówności na rynku pracy. Według danych Eurostatu, w 2023 roku średnia luka płacowa w Unii Europejskiej wyniosła 13%, podczas gdy w Polsce była niższa i wyniosła 7,8%. Mimo to, różnica w płacy wciąż jest za duża.
Dyrektywa o jawności wynagrodzeń wprowadza mechanizmy mające na celu zmniejszenie tej różnicy. Jeśli w danym przedsiębiorstwie luka płacowa przekracza 5%, pracodawca będzie zobowiązany do podjęcia działań naprawczych w celu jej redukcji.
Wszystkie instytucje, urzędy oraz przedsiębiorstwa działające na terenie UE są zobowiązane do przestrzegania nowych postanowień. Nie ma znaczenia wielkość firmy ani branża, w której ona działa. Tym samym, jawność wynagrodzenia będzie dotyczyła zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego.
Zgodnie z nowymi przepisami, każdy pracownik ma mieć prawo do uzyskania informacji na temat struktury wynagrodzeń w swoim miejscu pracy. Oznacza to, że pracownicy mogą domagać się od pracodawcy danych dotyczących średnich wynagrodzeń, z podziałem na płeć, dla kategorii pracowników wykonujących taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości.
Przepisy nie dotyczą tylko zatrudnionych już pracowników. Kandydaci ubiegający się o pracę muszą być poinformowani o poziomie wynagrodzenia lub widełkach płacowych na oferowanym stanowisku jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną.

Wprowadzenie przepisów o jawności wynagrodzeń nakłada na pracodawców szereg nowych obowiązków. Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim:
Poza tym, przy rekrutacji na nowe stanowisko pracodawca nie może pytać pracownika o pensję w poprzedniej firmie, a wybór kandydata ma być uniezależniony od płci.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń weszła w życie 6 czerwca 2023 roku. Państwa członkowskie UE otrzymały trzy lata na dostosowanie przepisów krajowych do ogólnych postanowień. To oznacza, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 7 czerwca 2026 roku. Warto jak najszybciej wykorzystać pozostały czas na przygotowania.
Pracodawcy powinni pracować nad wdrożeniem nowych przepisów. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie przeglądu obecnej struktury wynagrodzeń w firmie. Następnie warto opracować plan działań mających na celu wyrównanie ewentualnych dysproporcji.
Aby skutecznie przygotować się wejście w życie dyrektywy unijnej, zachęcamy do skorzystania ze szkolenia z prawa pracy i zmian w 2025 roku. W jego trakcie omawiamy przewidywane modyfikacje, w tym te związane z jawnością wynagrodzeń.